reklama

Skláňam sa pred pedagogikou

Pedagogika je podľa Wikipédie jednak spoločenská disciplína (veda, teória a náuka) o výchove a vzdelávaní a jednak je to aj príslušná prax.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Keď som sa prvý krát stretol s touto disciplínou, nerozumel som jej zmyslu. K dispozícii sa mi dostala tenká žltá knižka, ktorá veľmi stručne uvádza laika do sveta pedagogiky. Knižka ma naučila, čo je pedagogika, čomu sa venuje, aká je jej história, nabiflil som sa delenie pedagogiky, a dokonca som si osvojil i základnú pedagogickú terminológiu. Veľmi veľa informácií na malom mieste. Vzťah k tejto disciplíne bol však negatívny. Dookola som si kládol otázky typu: Načo je nám veda o niečom tak normálnom ako vyučovanie? Čo sa potrebuje budúci učiteľ toľko učiť o učení? Učiť predsa dokáže každý. Len prídem do triedy, skríknem na žiakov aby boli ticho, niečo im nadiktujem a o týždeň ich to vyskúšam. Úplne jednoduché. Čo sa na tomto učí človek 5 rokov na univerzite?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pedagogika ako veda sa mi zdala úplne zbytočná a mal som podozrenie, že je to len umelo vytvorená disciplína a robenie z jednoduchej veci zbytočne komplikovanú vec. Veda, ktorá len komplikuje veci, aby ľudia mali pocit, že študujú niečo seriózne.

Zo študijných dôvodov som sa však musel zoznámiť i s inými knihami z oblasti pedagogiky, ktoré sa už netýkali všeobecne pedagogiky, ale knižka sa zameriavala na konkrétnu problematiku. Šlo konkrétne o knižku Hodnocení žáku. Ako autori sa uvádzajú Zdeněk Kolář a Renata Šikulová. Knižka sa mi neskutočne dobre čítala a ja som sa len nechal vtiahnuť do problematiky, ktorá je okolo tak banálnej veci ako je hodnotenie žiakov. Avšak nie umelo vytvorenej problematiky, ale problematiky, ktorú si len bežní ľudia, ktorí sa pedagogikou nezaoberajú, neuvedomujú. S obsahom síce nesúhlasím úplne a nezastávam všetky stanoviská, ktoré tam odzneli, no to nie je dôležité. Dôležité je to, že až táto knižka ma vtiahla do skutočnej pedagogiky a jej problematík.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Táto knižka ma prinútila vysypať si popol na hlavu a pripustiť, že pedagogika je skutočne zmysluplná veda, ktorá sa zaoberá dôležitými vecami. Výchova a vzdelanie predsa sú dôležité veci, no nie? A pedagogika nám objasňuje, ako tieto procesy viesť čo najefektívnejšie.

Ľudia však často vidia oveľa menej, než sa v skutočnosti deje. Veci sa nám zdajú jednoduché a pritom sú veľmi komplikované. Zdajú sa nám jednoduché, pretože im nerozumieme, nemáme s nimi osobnú skúsenosť a pozeráme sa na ne iba tak zvonka. To je ako keď pozeráme film. Herci sa nám zdajú úplne prirodzení a niekedy nás môže aj hnevať, že zarábajú toľko peňazí len za to, že sú pred kamerou a povedia zopár viet a urobia nejaké pohyby. Neuvedomujeme si ich drinu, ich nacvičovanie hlasu, mimiky, gestiky, ich hodiny skúšania jednej scény a podobne. My už len vidíme výsledok, v ktorom je všetka táto drina, no my ju tam nevidíme, pretože to nepoznáme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj ja som za pedagogikou videl toho veľmi málo, pozeral som sa na ňu iba zvonka. Oči sa mi otvorili až keď som viac prenikol do tajomstiev tejto vedy. Asi sme my ľudia už takí, že radi podceňujeme a kritizujeme veci, ktorým sa nerozumieme a ktoré sme nikdy ani neskúšali a nemáme s nimi žiadne skúsenosti. Alebo aj keď máme skúsenosti, tak len povrchné, také úvody, ktoré sú v podstate nanič. A niekedy to nerobíme iba s odbormi, či disciplínami, ale aj s ľuďmi. Tak dobre sa nám kritizuje ľudí, ktorých nepoznáme osobne ale iba tak "zvonka", či nie?

Človek sa má poučiť z vlastných chýb a snažiť sa im vyhýbať. A možno aj hľadať ďalšie oblasti, v ktorých robí rovnakú chybu a po čase bude tak múdry, že dokáže povedať niečo všeobecné, čo sa dá aplikovať na viaceré veci. V mojom prípade by to bolo toto: Nesúďme a nekritizujme veci, ktoré nepoznáme, s ktorými sa stretávame len tak zbežne, ktoré poznáme len tak zvonku, do ktorých nie sme vtiahnutí. Predídeme tak zbytočnému strápňovaniu sa.

Patrik Lenčéš

Patrik Lenčéš

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Volám sa Patrik Lenčéš. Mám záľubu v teológii a filozofii. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu